CABARAN-CABARAN DALAM MEMBENTUK MASYARAKAT MALAYSIA TENTANG PENDIDIKAN
E-FOLIO MPU23042
CABARAN-CABARAN DALAM MEMBENTUK MASYARAKAT MALAYSIA TENTANG PENDIDIKAN
1.0 PENGENALAN
Pendidikan adalah nadi pembangunan sesuatu bangsa dan negara. Tanpa sistem pendidikan yang teratur dan berkembang sejajar dengan perkembangan zaman, maka bolehlah dianggap bangsa atau negara tersebut gagal dalam melaksanakan tanggungjawab memartabatkan sesuatu bangsa atau negara. Peranan sistem pendidikan sangat penting dalam pembangunan negara. Pendidikan yang berkualiti dan cemerlang merupakan wahana usaha membangunkan generasi alaf baru. Sistem pendidikan negara memerlukan usaha-usaha yang strategik yang boleh meningkatkan keupayaan dan kemampuan amalannya ke tahap kualiti yang tingggi dan cemerlang agar dapat menangani cabaran-cabaran abad ke-21. Selanjutnya, dunia era globalisasi kini memperlihatkan perkembangan ilmu yang sangat pantas. Kemajuan dalam teknologi maklumat memberi kesan secara langsung atau tidak langsung dalam kehidupan dan sistem pendidikan. Perubahan demi perubahan yang berlaku itu turut membawa bersama isu dan cabaran dalam sistem pendidikan kita. Sistem pendidikan akan berubah sejajar dengan perubahan aspek ekonomi, budaya dan politik. Perubahan aspek tersebut amat hebat dan pantas. Leka dan alpa boleh menyebabkan kita terpinggir dan tersingkir. Oleh itu, sistem pendidikan dan persekolahan dalam menghadapi gelombang perubahan alaf baru perlu berfungsi pada landasannya untuk menyumbang kepada pembangunan bangsa dan negara.
Menurut mantan Perdana Menteri Malaysia, YAB Datuk Seri Dr. Mahathir bin Mohamad, dalam ucapan sempena menyambut perayaan Hari Kebangsaan Malaysia ke-40, telah meminta rakyat supaya mencari strategi dan pelan baru bagi menghadapi alaf mendatang ini. Rakyat perlu melengkapkan diri dari segala sudut, dari ilmu pengetahuan yang berasaskan teknologi tinggi sehingga memupuk semangat kebangsaan yang unggul di dalam jiwa masing-masing. Jika rakyat tidak bersedia menghadapi perubahan dunia, negara pasti tidak akan mampu bersaing dengan negara-negara maju lain. Beliau mahukan pembangunan negara mestilah seiring dengan pembangunan rohaniah agar keseimbangan antaranya dapat memenuhi hasrat kerajaan untuk melahirkan masyarakat medani. Kerap juga Perdana Menteri dalam ucapannya memberi ingatan "kita mahu menjadi negara maju dalam acuan kita sendiri". Oleh itu, dalam melaksanakan tanggungjawab tersebut, negara kita Malaysia juga tidak terlepas dengan situasi yang mencabar kewibawaan negara dalam menjadikan sistem pendidikan negara yang dihormati dan bertaraf dunia.
2.0 KEBERKESANAN KURIKULUM DI SEKOLAH DAN PENGURUSAN PENDIDIKAN
Dunia
tanpa sempadan menjadikan Malaysia menghadapi keresahan sosial. Banjir maklumat,
akses mudah, keadaan dunia hiburan, mudah melayari bahan pornografi atau
kandungan pornografi melalui Internet, melayari ruang dalam talian telah
menjadi trend sosial, dan rancangan TV juga telah menyiarkan banyak filem
radio, filem ganas dan pornografi di TV percuma dan peribadi. Apakah kegilaan
Facebook yang menyebabkan gejala negatif di TV dan dalam masyarakat hari ini?
Kerana fenomena negatif ini, ia telah menarik perhatian pelajar kontemporari.
Perkembangan ini telah mendorong perancang kurikulum Malaysia untuk mengkaji
semula keberkesanan kurikulum sekolah sebagai tindak balas terhadap pelbagai
perubahan di bawah pengaruh globalisasi.
Perancang kursus perlu mengkaji kekuatan dan kelemahan sistem pendidikan Malaysia dari semasa ke semasa untuk memberi pelajar kemahiran dan pengetahuan tertentu untuk menghadapi persekitaran persaingan global yang semakin sengit dan mencabar. Teknologi telekomunikasi dan pengkomputeran Malaysia telah melaksanakan sejumlah inovasi dalam pengurusan pendidikan, terutama di peringkat sekolah untuk meningkatkan kecekapan pengurusan pendidikan. Sebagai contoh, terdapat aplikasi permainan elektronik, emis dan lain-lain. Penerapan sistem ini memudahkan pentadbiran sekolah untuk melakukan tugas rutin seperti:
· Membantu dan menolong pentadbir sekolah dalam membuat keputusan.
· Meningkatkan kecekapan pengurusan dan pentadbiran.
· Mengurangkan beban pentadbiran dalam melaksanakan pelbagai tugas.
· Meningkatkan kecekapan sistem pengurusan fail.
· Memudahkan dan menjimatkan masa dalam mengumpulkan, memproses dan menyimpan data tersebut, laporan kehadiran pelajar dan lain-lain.
· Meningkatkan kecekapan penyediaan markah atau skor ujian pelajar.
· Meletakkan pelajar di dalam kelas.
· Menetapkan jadual pengajaran guru.
· Buat jadual waktu untuk guru.
· Memperuntukkan sumber kewangan, buku teks dan lain-lain.
· Menyimpan data mengenai persediaan dan inventori sekolah dan pelbagai perkara harian yang dikendalikan pentadbir dan guru.
3.0 KESEDIAAN GURU DALAM MENGHADAPI GLOBALISASI
Era globalisasi meletakkan Malaysia berhadapan dengan pelbagai cabaran. Untuk
menjadi sebuah negara membangun sepenuhnya, Malaysia perlu meningkatkan daya
saing dan meningkatkan kualiti pendidikan bertaraf global. Global bermaksud
mengenai dunia seluruhnya atau pada keseluruhannya dan pada umumnya. Manakala,
globalisasi pula bererti situasi yang menjadikan dunia mengecil dari segi
perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat.
Scholte (2000), pernah menyatakan bahawa globalisasi ialah proses menyingkirkan batasan atau
sekatan kerajaan mengenai pergerakan antara negara supaya mewujudkan satu
ekonomi dunia yang terbuka dan tanpa sempadan. Berdasarkan himpunan penulisan
dan pandangan bekas Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir Mohamed sewaktu
beliau menjadi Perdana Menteri Malaysia telah mengingatkan agar masyarakat
Malaysia tidak dipengaruhi dengan arus globalisasi sehingga berjaya
menghancurkan mereka, sebaliknya kita perlu membina kekuatan dan menhindari
unsur-unsur negatif yang membawa kesan buruk kepada kita. Kita dimaklumkan bahawa
dengan globalisasi perkembangan yang signifikan dapat dicapai dan ianya
berfokus kepada profesion perguruan yang semakin mencabar di negara ini. Cabaran
yang terpaksa dilalui oleh institusi pendidikan dalam konteks pelaksanaan
inovasi kurikulum adalah persediaan guru untuk menerima dan melaksanakannya
dengan penuh dedikasi dan kesungguhan. Harvey (1990) telah menyenaraikan
beberapa faktor yang mengekang kesediaan guru untuk melaksanakan perubahan
iaitu:
a. Kurang rasa kepunyaan
Guru-guru merasakan perubahan yang dilaksanakan di sekolah sebagai elemen asing justeru mereka tidak mempunyai rasa kepunyaan, lebih-lebih lagi sekiranya mereka menyedari idea sesuatu perubahan itu adalah daripada pihak seperti pertubuhan bukan kerajaan, kumpulan-kumpulan pendesak, tekanan pihak media dan sebagainya.
b. Kurang berfaedah
Guru-guru mempunyai pandangan agak konservatif bahawa amalan yang sedia ada tidak perlu untuk perubahan yang drastik kerana kurang yakin benar-benar membawa faedah kepada mereka dan juga murid. Situasi mungkin akan menjadi lebih bercelaru apabila perubahan itu menyebabkan guru kekurangan kuasa autonomi terhadap pelajar seperti idea mengenai fungsi guru dalam kelas adalah sebagai pemudah cara sedangkan kebanyakan guru berpendapat fungsi tradisi guru adalah sebagai pendidik dan penyampai ilmu.
c. Penambahan beban
Guru mempunyai persepsi umum bahawa setiap perubahan bermakna penambahan terhadap beban tugas dan tanggungjawab. Persepsi ini menyebabkan guru bersikap pesimis terhadap pencetus idea bahawa pencetus tidak memahami beban seorang guru pada waktu pengajaran dan beban tugas yang tidak berkaitan dengan pengajaran seperti kerja-kerja kerani, menghadiri mesyuarat, menghadiri kursus, menjalankan aktiviti berkala di sekolah seperti hari kantin, hari sukan, hari kokurikulum dan pelbagai sambutan.
d. Kekurangan sokongan pentadbiran
Guru-guru sukar untuk melaksanakan perubahan kurikulum di sekolah jika pihak pentadbiran kurang memberikan sokongan iaitu dari segi kewangan,motivasi dan dorongan serta pengiktirafan.penyediaan peralatan untuk pengajaran dan pembelajaran mengurangkan karenah birokrasi di peringkat sekolah.
e. Menyendiri
Kebanyakan guru lebih suka melakukan tugas secara menyendiri terutama berkaitan pengajaran dan pembelajaran. Justeru sekiranya perubahan memerlukan guru bekerja secara berpasukan seperti pelaksanaan kaedah kolaboratif guru berasa kurang kondusif dan kebanyakan mereka akan mengelak dari melibatkan diri secara proaktif kerana setiap guru mempunyai cara mengajar tersendiri,sebab itu menjadi satu cabaran bagi guru untuk bekerja secara berpasukan.
4.0 CABARAN SEMASA DALAM PENDIDIKAN
4.1 CABARAN DALAM MENGHADAPI ARUS PERUBAHAN DASAR
Pembangunan pendidikan sesebuah negara merupakan unsur yang sangat penting dalam pembentukan negara bangsa. Untuk menuju ke arah status pendidikan negara maju, pentadbir berperanan bagi mencorak masa depan dunia pendidikan negara. Ini kerana melalui pendidikanlah sesebuah negara dapat berkembang maju terutamanya dari segi pembangunan insan yang telah diwarwarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi. Melalui pendidikan akan lahir rakyat yang berilmu dan berientelektual bagi memacu negara ke arah hasrat murni negara maju menjelang 2020. Suasana politik negara berperanan dalam pembangunan pendidikan negara. Petadbir yang memandang bahawa pendidikan merupakan asas kepada pembangunan negara perlu dikekalkan. Pemerintah yang sentiasa berusaha memikirkan cara membangunkan sektor pendidikan dengan meperkenalkan pelbagai dasar dasar demi pembangunan pendidikan negara. Hari ini keperluan mengekalkan pemerintah yang pentingkan soal pendidikan adalah menjadi satu cabaran untuk mengekalkan suasana politik seperti hari ini. Sekarang sedikit sebanyak soal pendidikan cuba diganggu gugat oleh pihak pihak yang sengaja menangguk di air yang keruh. Mengambil kesempatan kepada warga pendidik, pelajar-pelajar demi kepentingan peribadi seperti contoh warga kampus sendiri dipengaruhi oleh pihak tertentu demi kepentingan individu. Mereka tidak segan sanggup memberontak seperti berdemontrasi tanpa memikirkan baik dan buruk. Namun apa yang jelas, suasana pendidikan negara terjejas. Andai terganggu gugat sistem politik sedia ada hasrat pencaturan dasar dasar kerajaan yang telah ditentukan dari saban tahun yang dikaji dan digubal demi memantapkan suasana pendidikan negara akan terjejas, kerana kita masih kabur tentang bawaan suasana baru sistem politik yang akan mengantikannya. Demi itu, isu ini menjadi cabaran yang besar untuk kita berfikir sebelum membuat sebarang tindakan yang kita sendiri tidak tahu kesannya.
4.2 CABARAN DALAM MENGEKALKAN KESTABILAN POLITIK
Mengekalkan kestabilan politik juga merupakan cabaran besar bagi sektor pendidikan. Kestabilan politik memainkan peranan penting dalam memajukan kemajuan sektor pendidikan. Suasana damai di negara ini penuh dengan keharmonian dan persahabatan, memungkinkan semua program pendidikan dapat dilaksanakan dengan jayanya tanpa gangguan. Sebagai panduan, kita melihat dunia politik dunia masa kini. Contohnya, negara yang bergolak sekarang. Suasana pendidikan tidak dapat berjalan dengan lancar. Apabila suasana politik tidak stabil, negara akan menjadi huru-hara, dan akan ada banyak kekacauan, seperti orang yang dibunuh, guru dibunuh, sekolah dibakar dan pembunuhan lain, yang akan memberi ganjaran kepada negara. Yang pasti adalah kerugian yang harus ditanggung seperti yang kita lihat negara kita hari ini. Sudah ada tanda-tanda negatif ke arah ini. Untuk pendidikan masa depan negara, tindakan ini mesti dihentikan segera.
4.3 CABARAN DALAM MENGEKALKAN KESTABILAN EKONOMI
Cabaran seterusnya untuk sektor pendidikan masa kini adalah menjaga keadaan ekonomi negara pada tahap terbaik. Pertumbuhan ekonomi negara yang pesat dapat membantu perkembangan sektor pendidikan negara. Banyak kemudahan pendidikan dapat dikembangkan, seperti bangunan yang selesa dan infrastruktur yang lain. Mempunyai tahap ekonomi yang baik dan dapat merancang program pendidikan. Menurut pengalaman pada tahun 2007 ketika krisis ekonomi terjadi, banyak rancangan terutama pengembangan sektor pendidikan terhalang dan banyak peruntukan perbelanjaan untuk sektor pendidikan ditarik. Ini akan menjejaskan kemajuan sektor pendidikan.
4.4 CABARAN MENANGANI ISU SOSIAL
Hari ini, masalah sosial menjadi topik bagi rakyat Malaysia. Kita sering menghadapi pelbagai masalah sosial bagi golongan muda. Masalah ini merangkumi rata-rata orang muda yang tinggal di institusi pendidikan (terutamanya sekolah). Kita terlalu banyak mendengar masalah sosial hari ini seperti kehilangan bayi dan masalah sosial yang lain termasuk pelajar sekolah rendah, ponteng sekolah, merokok, penyalahgunaan dadah, alkoholisme dan masalah yang lain. Ini telah menjadi tulang belakang sektor pendidikan yang pada gilirannya dapat secara aktif menghalang perkembangan pendidikan. Banyak masa, wang dan tenaga digerakkan untuk menanganinya. Dalam pendidikan, ia berkembang biak seperti kudis yang tidak berkesudahan setiap hari. Sekiranya semua pihak gagal menyelesaikan masalah ini dengan bijak, maka masalah ini boleh menyebabkan keruntuhan sistem pendidikan kita hari ini. Di samping itu, gejala sosial lain seperti ponteng sekolah, buli, dan lain-lain juga menjadi isu hangat di sekolah dan ke atas dan perlu diselesaikan dengan sebaik mungkin.
4.5 CABARAN UNTUK MERAPATKAN JURANG PENDIDIKAN ANTARA BANDAR DAN DESA
Sistem sekolah yang berbeza mempunyai arah masing-masing dan tidak dapat menghasilkan satu identiti etnik. Mengenai penggunaan kesedaran nasional melalui pendidikan sebagai alat untuk mencapai perpaduan nasional, sebuah jawatankuasa ditubuhkan untuk mengkaji semula sistem pendidikan yang ada. Akta Pendidikan 1961 digubal berdasarkan Penyata Razak pada tahun 1956 dan Laporan Rahman Talib pada tahun 1960 yang menekankan penggunaan bahasa kebangsaan sebagai bahasa yang disatukan. Contohnya, orang Melayu tinggal di kampung dan pantai, orang Cina tinggal di kawasan perlombongan, dan orang India tinggal di ladang getah. Sudah tentu, sangat sukar untuk menyatukan mereka. Di Sabah dan Sarawak, masih terdapat sebilangan pelajar yang masih ketinggalan dari segi infrastruktur. Setakat ini, jurang pendidikan antara bandar dan luar bandar masih sangat besar.
4.6 CABARAN UNTUK MENGEKALKAN PERPADUAN KAUM
Pendidikan Dasar Pendidikan Nasional merupakan tonggak perpaduan nasional. Tidak dapat dinafikan bahawa sekolah dan pendidikan memainkan peranan yang sangat penting dalam membangun dan membentuk sebuah negara dan rakyat yang bersatu. Hari ini, isu solidariti masih sangat rapuh. Kita sering kali mendengar bahawa walaupun ini adalah kes terpencil, masih terdapat keretakan antara kaum antara sekolah. Beberapa perkara khas perlu dilakukan untuk mengekalkan perpaduan negara. Di samping itu, perlulah untuk kita mencapai kesejahteraan diri dan menyumbang kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Dengan menggunakan dan menghayati kurikulum bersepadu, dasar itu secara tidak langsung dapat menghasilkan masyarakat Malaysia yang bersatu padu seperti yang diharapkan oleh Rukun Negara dan beberapa langkah telah diambil untuk memastikan penyatuan seperti menggunakan sistem pengajaran dan peperiksaan yang sama dengan aktiviti bagi pelajar untuk mengambil bahagian secara aktif dalam. Kegiatan kokurikulum dirancang dan dilaksanakan sepanjang tempoh pengajian pelajar. Kursus ini bukan sahaja dirancang untuk memberi pengetahuan dan maklumat akademik tetapi juga untuk membentuk keperibadian, keperibadian dan keperibadian pelajar yang ingin mempromosikan perpaduan. Hasrat negeri untuk menubuhkan sebuah negeri akan dicapai dengan memperkasakan orang Melayu, meningkatkan disiplin pelajar, dan mengaktifkan Program Revitalisasi Pelajar Bersatu (RIMUP). Penubuhan Sekolah Wawasan Sekolah Wawasan adalah sekolah rendah yang berkonsepnya belajar bersama di kawasan yang sama tanpa mengira bangsa atau agama. Mengikut konsep ini, dua atau tiga sekolah rendah dengan kaedah pengajaran dan pengurusan yang berbeza akan ditempatkan di kawasan yang sama dan berkongsi kemudahan asas seperti taman permainan, auditorium dan kantin. Setiap sekolah akan mempunyai bangunan sendiri yang dapat dihubungkan antara satu sama lain dengan menghubungkan jambatan. Pelaksanaan sekolah visi akan mewujudkan persekitaran yang memberi lebih banyak peluang kepada pelajar dari semua kaum untuk berintegrasi secara langsung dan berinteraksi dalam pelbagai aktiviti. Di kalangan pelajar dari semua kaum dan latar belakang. Memupuk semangat integrasi di kalangan pelajar dari semua genre untuk melahirkan generasi yang mempunyai toleransi dan kefahaman yang tinggi untuk mewujudkan negara yang bersatu padu.
4.7 CABARAN DARI SEGI PEMANTAPAN AGAMA
Sesungguhnya, "Falsafah Pendidikan Kebangsaan" menyatakan:
"Pendidikan Malaysia adalah usaha berterusan untuk mengembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan menyeluruh untuk membina insan yang harmoni dan seimbang berdasarkan iman dan kepatuhan dalam kecerdasan, semangat, emosi dan jasad”.
Ini adalah untuk memupuk rakyat Malaysia yang berpengetahuan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan mampu melakukan pelbagai usaha untuk meningkatkan potensi agama mereka.Pelaksanaan kursus ini berorientasikan persekitaran Malaysia dan dilaksanakan melalui Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang bermula pada tahun 1983. Pengenalan pendidikan Islam, Syariah Islam, Al Quran dan Pendidikan Assunnah dan Pendidikan Moral dapat memantapkan kepercayaan agama, memupuk sifat-sifat mulia dan membentuk tingkah laku yang sopan dan saling menghormati antara satu sama lain melalui pemupukan kualiti yang mulia dan membentuk tingkah laku rancangan induk pembangunan pendidikan (PIPP).
4.8 CABARAN ALAF BARU
Perubahan besar dan pesat dalam ekonomi, budaya dan politik adalah cabaran besar yang akan dihadapi oleh rakyat Malaysia. Tidak dapat dinafikan bahawa cabaran telah ada sejak zaman kuno dan dibahas, tetapi dengan sumbangan teknologi baru yang kompleks, cabaran ini diharapkan akan lebih berat dan berat. Isu yang timbul dari cabaran seperti cabaran rohani, moral, sosial, politik, ekonomi, saintifik, dan teknologi. Pada Persidangan Pendidikan Nasional Kelima pada tahun 1997, hasil persidangan menunjukkan bahawa dua cabaran utama alaf baru adalah ledakan pengetahuan global dan masalah sosial, dan ini adalah masalah yang perlu diselesaikan dan diatasi untuk membentuk masyarakat madani. Oleh itu, agenda penting untuk pembangunan rakyat Malaysia melalui sistem pendidikan pertama adalah pembinaan budaya ilmu dan keduanya ialah pembudayaan masyarakat.
a. Pembinaan Budaya Ilmu
Pengetahuan adalah faktor terpenting yang menentukan kebahagiaan seseorang dan kejayaan dan kekuatan negara dan negara. Pengetahuan meningkatkan kemampuan berfikir aras tinggi dan kreativiti antara individu dan negara. Semua agama dan sistem sosial manusia mengharapkan anggotanya menguasai ilmu agar dapat memperoleh kebahagiaan sekular dan kebahagiaan ukhrawi. Wang Mod. Nan Wan Daud menjelaskan, "Budaya pengetahuan bermaksud adanya situasi di mana setiap lapisan masyarakat secara langsung atau tidak langsung mengambil bahagian dalam aktiviti ilmiah pada setiap kesempatan. Ini adalah perkara yang baik di semua peringkat, belum lagi bahawa dalam masyarakat, ia ditentukan dan dilaksanakan berdasarkan sains". Menurutnya, budaya pengetahuan adalah sejenis budaya yang memberi pengetahuan nilai dan asas tertinggi dan pengetahuan. Ia adalah kunci untuk semua kebaikan dalam kehidupan peribadi, keluarga, masyarakat, negara dan negara.
Pendidik harus menyedari bahawa dalam usaha negara untuk menghadapi masa depan yang kompetitif, pendidikan adalah futuristik, jadi kita harus dapat mempersiapkan generasi muda untuk berurusan dengan masyarakat industri, ekonomi global, kemasukan teknologi tinggi dan kemungkinan semakin meningkat teknologi yang canggih, komputer pengguna adalah syarat yang perlu untuk urusan harian dan banjir maklumat umum. Kita perlu memupuk generasi yang berpengetahuan untuk berfikir, bertindak dan menghasilkan perkara berguna berdasarkan skop global dan teknologi terkini dan dapat bertindak balas terhadap gelombang perkembangan dan perubahan semasa.
b. Pembudayaan Masyarakat
Sekiranya tidak dapat diimbangi dengan kesejahteraan sosial, ketinggian rohani, kekuatan rohani dan budaya yang terpelihara, maka perkembangan ekonomi dan perindustrian yang pesat yang berlaku tidak ada ertinya. Cabaran yang sudah ada seperti masalah remaja, dadah, seks bebas, samseng sekolah, ponteng sekolah, dan pelbagai kesalahan mesti ditangani dengan bijak. Pendidik harus menghadapi cabaran ini dan menggunakan ini sebagai peluang untuk menerapkan kaedah nilai dengan tegas di seluruh kurikulum sekolah untuk membentuk masyarakat madani antara pelajar dan masyarakat.
5.0 PERANAN PENDIDIK
a. Kaya maklumat (termasuk sains dan teknologi).
b. Kekuatan minda (kreatif dan proaktif).
c. Nilai-nilai luhur dan murni (termasuk penyayang).
d. Semangat jati diri, jaya diri dan keusahawanan.
e.
Keterampilan.
Untuk menentukan kehendak ciri-ciri manusia berkualiti tersebut dapat dihasilkan, maka para pendidik dan guru-guru pelatih, perlulah dilengkapkan dengan ciri-ciri berikut pula:
a. Menguasai subjek (kandungan kurikulum).
b. Mahir dan bertrampilan dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran).
c. Memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi mereka.
d. Memahami psikologi pembelajaran (cognitive psychology).
e. Memiliki kemahiran kaunseling.
f. Menggunakan teknologi terkini.
g. Dapat menyaring dapatan-dapatan kajian dan penyelidikan mutakhir.
h. Boleh bekerjasama dengan rakan sejawat dan orang lain.
i.
Memiliki
keyakinan terhadap peranan dan sumbangan sebagai pendidik.
Smart
School kini dalam agenda rancangan pendidikan untuk mempersiapkan abad ke-21.
Pelaksanaan sekolah pintar juga telah membawa perubahan dalam sistem
pendidikan termasuk kurikulum, sistem penilaian, pengurusan, pengurusan
pembelajaran dan aspek lain. Ia bermaksud pembaharuan ini memerlukan guru bersedia.
Tan Sri Datuk Dr. Wan Mohd. Zahid bin Mohd. Nordin telah memberikan iri-ciri khas iaitu guru yang cerdas adalah guru yang dapat dan dengan bijak menyeimbangkan
keperluan visi pendidikan dengan keperluan dan cabaran semasa. "Pendidikan
pintar terutama memerlukan guru yang mahir. Tahap kemahiran bukan hanya
penggunaan dan pengurusan teknologi, tetapi yang lebih penting lagi, kemampuan
menyaring, mencampurkan dan membentuk segalanya sesuai dengan tahap ketahanan
negara. Budaya baik masyarakat kita adalah untuk terus maju kuatkan. Hasrat kami telah
memberikan sumbangan lebih lanjut untuk kelangsungan hidup negara.”(1997). Menyebut cabaran utama yang disebutkan di
atas, para pendidik mempunyai tanggungjawab melaksanakan peranan berikut secara
komited dan ikhlas iaitu:
- MEMBINA
BUDAYA ILMU
Keupayaan seorang pendidik adalah untuk mengatur pengetahuan dan mengintegrasikannya dengan perkembangan semasa, misalnya:
a. Teknologi dan Pengkomputeran
Pendidik harus mengambil langkah dan menggerakkan peluang untuk menjadikan diri mereka pemimpin yang mahir dalam pengetahuan berasaskan teknologi dan bersiap sedia untuk memimpin penguasaan dan penggunaan teknologi maklumat dalam pelbagai bidang dan menjadi mekanisme untuk urusan harian.
b. Kemahiran berfikir dan pemikiran konstruktif
Pelajar mesti dididik untuk menggunakan kemampuan berfikir dan kemampuan berfikir yang tinggi untuk memupuk pelajar untuk belajar sepanjang hayat dan mempunyai modal intelektual yang tinggi untuk menghadapi era globalisasi. Keupayaan berfikir dan pemikiran konstruktif juga harus berorientasikan ke arah berwawasan dan luar biasa.
c. Mampu menterjemahkan dan mengawal kursus fleksibel.
Pendidik harus mempunyai kemahiran dan kebolehan untuk menghubungkan bidang teori dengan latihan dan mereka harus bijak mengembangkan pengetahuan dan kemahiran sesuai dengan kadar pembelajaran (kadar pembelajaran) untuk memperoleh kemahiran belajar yang bijaksana.
Kurikulum harus mempunyai ruang untuk menyesuaikan diri dengan perkembangan semasa mengikut keperluan nasional, perkembangan semasa dan kemajuan global. Kursus yang dikembangkan melalui empat tonggak pengajian meliputi:
· Learning to know ( Belajar untuk menguasai ilmu).
· Learning to do (Belajar untuk menguasai kemahiran).
· Learning to be (Belajar untuk menjadi insan berguna).
·
Learning
to live together (Belajar untuk harmoni dan bekerjasama).
d. Menerapkan nilai-nilai murni/moral/akhlak
Nilai-nilai murni menekankan tingkah
laku, peradaban dan akhlak manusia yang baik dalam hubungan dengan manusia,
alam dan Tuhan. Elemen ini sangat penting dalam usaha membina masyarakat yang
dapat mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian di negara ini.
e. Menguasai pengetahuan dan kemahiran industri
Melahirkan generasi untuk pasaran tenaga
kerja industri merupakan Dasar Pembangunan Negara. Usaha ini ialah sebagai
sumbangan kepada melahirkan sumber manusia yang menyumbang kepada tenaga buruh
yang berkualiti, serba boleh dan responsif kepada perubahan keadaan
perindustrian. Kurikulum dan daya didik di dalam sistem pendidikan hendaklah
berupaya merealisasikan masyarakat sainstifik, teknologis dan progresif yang
inovatif dan berpandangan jauh ke hadapan.
f. Membentuk masyarakat madani
Membentuk masyarakat awam pendidik profesional dapat menangani pengajaran dan pembelajaran yang dapat memupuk masyarakat melalui amalan moral dan nilai-nilai murni. Perkembangan dan kemajuan dunia akan mempengaruhi cara hidup dan moral masyarakat kita. Perhatikan dengan teliti untuk menyeimbangkan perkembangan dan kemajuan teknologi maklumat dan industri berteknologi tinggi di seluruh dunia serta usaha dalam pembentukan spiritual dan penyesuaian diri. Kursus dalam sistem pendidikan kita, sama ada formal atau tidak formal, dapat mengatur dan membentuk masyarakat awam. Semasa merancang pelaksanaan konsep ini, perkara-perkara berikut mesti dipertimbangkan:
- Berdasarkan prinsip-prinsip iman dan moral
Untuk memastikan keseimbangan antara kebebasan peribadi dan kestabilan sosial dan kebahagiaan.
- Menggalakkan perkembangan individu dari segi pemikiran, budaya, masyarakat, ekonomi, persekitaran dan teknologi
- Sistem sosial yang berkesan dan adil
Pelaksanaan pemerintah sesuai dengan
undang-undang dan bukan untuk keinginan atau kepentingan peribadi.
- Mempraktikkan etika teladan yang terpuji
Membangun masyarakat awam diharapkan
dapat memupuk warga yang mematuhi teras iman dan kuasa ilahi, memiliki
kemampuan pemulihan diri, memiliki identiti Malaysia, kaya dengan kepemimpinan,
memiliki visi, inovasi dan inovasi tinggi diri imej, disiplin yang ketat dan
tabiat hidup yang baik.
6.0 ISU-ISU DAN MASALAH DALAM SISTEM PENDIDIKAN
a) Sistem persekolahan pelbagai aliran
Biasanya,
setiap keputusan, sama ada diharapkan atau dibuat, dipengaruhi oleh politik
tanah air dan ini dapat ditelusuri kembali ke era penjajahan. Seperti yang
kita semua ketahui, pemerintah selalu berperanan dalam meningkatkan kualiti
pendidikan negara tetapi semua langkah yang diambil dapat menyelesaikan
masalah yang timbul.Secara kesatuan etnik, sistem sekolah di Malaysia tidak
banyak berubah. Pelajar dan pelajar dapat membina hubungan interpersonal yang
baik antara satu sama lain berdasarkan sekolah. Di sekolah, mereka dapat
bersosial, bersosial, bersenam, makan malam bersama, berkenalan, dan
mengeratkan silaturahim. Walau bagaimanapun, kewujudan sekolah pelbagai aliran
(misalnya, Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Kebangsaan Cina dan Tamil) telah
mempengaruhi perpaduan Malaysia. Sekarang, tidak relevan untuk menerapkannya kerana jika ia berterusan, hubungan antara rakyat Malaysia akan hilang.
Ini
kerana sekolah adalah tempat pertama di mana rakyat Malaysia berbilang etnik
bertemu dan saling mengenali. Mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun
Razak menyatakan bahawa sekiranya rakyat Malaysia
bersetuju untuk mengikuti satu sistem sekolah, dia bersedia mempertimbangkan
untuk mewujudkan satu sistem sekolah sahaja. Semasa melaksanakan dasar baru,
pemerintah harus mempertimbangkan kehendak rakyat, kerana tidak mahu pertikaian
dan kesan buruk terhadap rakyat. Setakat ini, masyarakat Malaysia tidak bersetuju
untuk menggunakan satu sistem sekolah sahaja. Dipercayai bahawa masyarakat Cina
dan India masih mahu menggunakan sistem sekolah pelbagai aliran, yang
dipercayai dapat melindungi bahasa ibunda mereka dan menjamin hak mereka.
Idea untuk mewujudkan aliran sistem sekolah mesti dilaksanakan kerana dapat memupuk semangat perpaduan antara masyarakat. Pelaksanaan sekolah aliran tunggal tidak akan menyebabkan hilangnya identiti etnik tertentu, malah akan terus menanam semangat solidariti yang kuat dalam masyarakat Malaysia. Walaupun mereka belajar di sekolah yang mempunyai genre yang sama, orang Cina, India dan semua kaum masih dapat mengekalkan bahasa ibunda mereka. Berbanding dengan sekolah kebangsaan, jumlah pelajar Melayu di sekolah Cina dan Tamil terlalu sedikit. Ini menunjukkan bahawa terdapat jurang besar antara orang Melayu, Cina dan India.Masalah ini disebabkan oleh penggunaan bahasa, iaitu bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil merupakan faktor utama jurang antara pendidikan awam. Contohnya, di sekolah kebangsaan, bahasa Cina dan bahasa Tamil tidak digunakan, di sekolah Cina dan bahasa Tamil, bahasa Melayu bukan bahasa utama. Oleh itu, terdapat dua situasi yang berbeza dan masalah ini biasanya berlanjutan hingga ke hari ini.
b) Pengajaran Pendidikan Sains Dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)
Pada tahun 2003, semasa pemerintahan Dr. Tun. Mahathir Mohamad mencadangkan dasar pendidikan baru iaitu Pendidikan dan Pengajaran Sains dan Matematik Inggeris (PPSMI). Tujuan pelaksanaan perjanjian ini adalah untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris masyarakat Malaysia. Namun, pada tahun 2009, Menteri Pendidikan Malaysia mengumumkan bahawa kerana masalah, PPSMI akan dihapuskan sepenuhnya pada tahun 2012. Namun, atas beberapa sebab, pelajar yang mula menggunakannya dapat terus belajar dalam bahasa Inggeris. Isu PPSMI adalah isu besar dalam pendidikan di Malaysia, terutamanya kerana penentangan masyarakat.
Salah satu sebab mengapa dia mendapat protes dari banyak pihak adalah disebabkan oleh:
1) Menegaskan bahawa "Melayu" melanggar Artikel 152 Perlembagaan.
2) Prestasi pelajar Melayu, terutamanya dalam sains dan matematik, telah menurun.
3) Kekurangan guru terlatih.
4)
Penentang
dari orang Melayu, sarjana, cendekiawan, ahli politik dan NGO serta NGO
menganjurkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi.
Beberapa
orang mempersoalkan mengapa sekarang ada keberatan setelah 7 tahun
pelaksanaannya? Adakah keinginan masyarakat yang merasakan bahawa pelaksanaan
dasar mempengaruhi pendidikan anak-anak mereka sesuai dengan kehendak
masyarakat? Sesungguhnya, pelajar dan pelajar di luar bandar menunjukkan arah
aliran menurun kerana sehingga kini, mereka masih ketinggalan terutama dari
segi bahasa Inggeris. Oleh kerana kebimbangan mengenai masa depan, masyarakat
luar bandar khususnya belum sepenuhnya siap untuk menerima pelaksanaan PPSMI.
c) Pengisian Kurikulum Dan Ko-kurikulum
Masalah lain telah timbul, iaitu kandungan yang berkaitan dengan kurikulum dan aktiviti ekstrakurikuler, yang menentukan perkembangan pelajar dan pelajar (Awang Had Salleh, 1980). Ini penting kerana ia memberi kesan positif atau negatif kepada masyarakat dalam membentuk identiti dan disiplin. Sekiranya kandungan kurikulum dan kurikulum umum memenuhi keperluan masyarakat, sudah tentu tidak akan timbul masalah. Walau bagaimanapun, kerana kelemahan yang terdapat dalam kandungan kurikulum dan kurikulum umum, reaksi negatif telah dilihat dalam hubungan masyarakat. Contohnya, tidak ada sekolah kebangsaan yang memasukkan bahasa Cina dan Tamil sebagai kursus wajib yang menyebabkan ibu bapa dari China dan India tidak mahu menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan. Bagi mereka, bahasa ibunda adalah identiti yang mesti dipelihara.
Mukhriz Mahathir mengemukakan pandangannya sendiri supaya sistem sekolah hanya dapat dilaksanakan dengan memasukkan bahasa Mandarin dan Tamil sebagai kursus wajib (pelajar Cina dan India mesti mengikuti kursus ini) (Pernyataan dalam Utusan Online). Pelajar Melayu boleh memilih bahasa Mandarin dan Tamil adalah kursus pilihan. Secara tidak langsung, orang Melayu akan dapat menguasai bahasa Mandarin, dan bahasa Tamil akhirnya dapat merapatkan jurang antara kaum. Masyarakat perlu memahami bahawa matlamat merumuskan dasar dan sistem pendidikan adalah berdasarkan keperluan untuk membentuk negara demokratik dengan masyarakat berbilang kaum dan agama dan membolehkan Malaysia terus maju. Kurikulum sekolah rendah baru dan kurikulum komprehensif menengah telah diperkenalkan untuk memperkukuhkan lagi pendidikan dan perpaduan masyarakat tetapi keberkesanannya dalam menyatukan masyarakat berbilang etnik masih perlu ditingkatkan.
d) Merealisasikan Wawasan 2020
Wawasan 2020 dimulakan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia, Dr. Tun Tun. Mahathir Mohamad pada 28 Februari 1991 akan menjadikan Malaysia sebagai negara industri dan maju menjelang 2020. Pembaharuan yang dilakukan oleh sektor pendidikan adalah langkah konkrit ke arah wawasan 2020. Untuk merealisasikan visi 2020, salah satu tujuan yang perlu dicapai adalah penyatuan negara di mana sektor pendidikan adalah pendorong utama. Di sektor pendidikan, sistem pendidikan yang baik adalah cara untuk memastikan perpaduan antara masyarakat. Tema perpaduan dalam sistem persekolahan sangat dititikberatkan kerana hanya melalui perpaduan sahaja matlamat pencapaian Wawasan 2020 dapat dicapai. Mulai sekarang (2010), Malaysia hanya berbaki 10 tahun untuk menjadi negara maju.
Namun, memandangkan keadaan masyarakat dan negara ketika ini, ada masalah menghadapi bekalan. Sebagai contoh, kerana masih terdapat tanda-tanda kelemahan dalam hubungan masyarakat, hubungan masyarakat di Malaysia masih perlu diperkukuhkan. Sistem sekolah harus menjadi media insentif bagi masyarakat agar dapat disatukan melalui peluang pendidikan. Namun, masih ada masalah dalam menentukan sistem sekolah kerana beberapa kumpulan ingin mengekalkan sistem sekolah yang ada, sementara yang lain ingin membuat perubahan.
Masalah dalam sistem pendidikan yang bertujuan untuk penyatuan nasional diringkaskan sebagai:
1) Hak pribumi dan bukan pribumi.
2) Pekerjaan dan pendapatan antara orang Melayu dan bukan Melayu dengan tahap pendidikan yang berbeza.
3) Orang Melayu dan bukan Melayu yang pelajar berhenti sekolah.
4) Hubungan rapuh antara orang Melayu dan bukan Melayu.
5) Kurangnya persahabatan antara pelajar Melayu dan bukan Melayu, terutama selepas kelas.
6) Kekurangan pengetahuan, kurangnya pemahaman yang mendalam budaya, adat dan budaya etnik.
7.0 KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, dalam era globalisasi atau dunia tanpa sempadan ini, industri pendidikan di Malaysia telah mengalami era perubahan dan perubahan ini sangat ketara dalam ombaknya. Di samping itu, perkembangan pendidikan yang pesat di Malaysia adalah hasil minat ibu bapa yang tinggi terhadap pendidikan dan perkembangan sekolah anak-anak dengan pendidikan prasekolah, sekolah rendah, menengah dan tinggi. Dalam menghadapi cabaran hidup yang semakin parah, pengiktirafan ini bermaksud pengiktirafan mengenai pentingnya pendidikan untuk peningkatan diri. Oleh itu, peranan pendidik, ibu bapa dan pelajar itu sendiri sangat penting untuk menghadapi transformasi dunia tanpa sempadan ini. Akhirnya, perancang pendidikan perlu mengkaji isu dan cabaran yang timbul secara menyeluruh dan menyeluruh. Menyelesaikan masalah runcit dan hanya memfokuskan pada aspek tertentu, sambil mengurangkan perhatian kepada aspek lain akan menghalang pelaksanaan pendidikan kita, terutama untuk memenuhi keinginan falsafah pendidikan nasional itu sendiri.
8.0 LAMPIRAN
9.0 SUMBER RUJUKAN
2. http://magathevi.blogspot.com/p/isu-dan-cabaran-pendidikan-semasa.html?m=1
3. http://yahanana-edu3093.blogspot.com/2015/03/bab-1-isu-dan-cabaran-semasa-dalam.html?m=1
4.https://www.academia.edu/8744662/Globalisasi_dan_Cabaran_Pendidikan_di_Malaysia
5. http://yeohcolhui1983.blogspot.com/p/tajuk-1-isu-dan-cabaran-pendidikan.html
6. https://www.scribd.com/document/261949292/Isu-Dan-Cabaran-Pendidikan-Semasa
7. https://www.slideshare.net/pohtee/bab-1-isu-dan-cabaran-pendidikan-semasa-45918253
8. http://myedu3093wongwahyan.blogspot.com/p/isu-dan-cabaran-pendidikan-semasa.html
Dari:
Comments